Momenteel rijden er tussen Groningen en Leeuwarden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Deze treinen kunnen het groeiend aantal reizigers in de spits niet meer aan. Daarom komt er per uur, per richting, één extra sneltrein bij. Ook worden perrons verlengd zodat er langere treinen kunnen gaan rijden. Zo wordt het minder druk in de treinen en kan iedereen snel en comfortabel reizen. De provincies Groningen, provincie Fryslân, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu werken samen aan dit project.

Planologische procedure
Voordat deze extra sneltrein en de langere treinen kunnen rijden doorlopen we een planologische procedure. Het ontwerptracébesluit (OTB) /milieueffectrapport (MER) is hier onderdeel van. In het ontwerptracébesluit staat in detail beschreven welke aanpassingen op het traject Groningen - Leeuwarden we uitvoeren. Daarnaast geven we in het OTB/MER aan welke maatregelen we moeten nemen op het gebied van onder andere geluid en natuur.

Inzagetermijn
Het ontwerptracébesluit/milieueffectrapport en de bijbehorende stukken liggen van 25 november 2016 tot en met 5 januari 2017 ter inzage. Daarmee is een belangrijke stap gezet voor het kunnen rijden van een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden en van langere treinen op het traject. De provincies Fryslân en Groningen en ProRail organiseren daarom samen met de aanliggende gemeenten eind november, begin december informatiemarkten in verschillende plaatsen langs het spoor.

Informatiemarkt
Op donderdag 8 december vindt er van 16.00 tot 20.00 uur een informatiemarkt plaats in het Willem Lodewijk Gymnasium aan de Verzetstrijderslaan 220. Meer informatie vindt u op de website van ProRail.

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.